ŠD při základní škole Telč, Hradecká 234, příspěvková organizace
IZO ŠD: 118700235
Tel.: +420 739 087 711
Školní družina realizuje výchovu vzdělávání a zájmovou činnost mimo vyučování. Činnosti probíhají formou pravidelných nebo příležitostných aktivit z oblasti vzdělávací, odpočinkové, rekreační a zájmové. Ve školní družině je umožněna i příprava žáků na vyučování.
Školní družina je zřízena dle zákona č. 561/2004 Sb., O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a řídí se dle vyhlášky MŠMT č. 74/2005 Sb., O zájmovém vzdělávání.
Školní družina má 3 oddělení, která se naplňují žáky 1. – 5. tříd do počtu 30. Jedno oddělení je pro děti se zdravotní problematikou.
Žáky rozdělujeme podle vnitřní potřeby, v průběhu zaměstnání se mohou žáci v jednotlivých odděleních navštěvovat.
ŠD je součástí ZŠ, je v budově přístavby. Pro svoji činnost využívá prostory v 1. patře, jedno oddělení má vlastní místnost, ostatní jsou umístěny v kmenových třídách. Třídy školní družiny jsou vybaveny nábytkem, který odpovídá vzrůstu dětí. Část každé třídy je pokryta kobercem. V odpoledních hodinách využívá ŠD i další prostory školy, např. školní hřiště, hernu, tělocvičnu, školní zahradu, cvičnou kuchyňku. ŠD je vybavena stolky a židlemi, je zde i odpočinková část. v družině je k dispozici multimediální technika, žáci mají k dispozici i počítače.
Výzdoba je často aktualizována podle programového zaměření, probíhajících projektů atd. ve školní družině jsou děti vedeny k šetrnému zacházení s hrami, hračkami i pomůckami.
Všichni pracovníci mají předepsanou odbornou způsobilost, jejich pracovní doba je organizována takovým způsobem, aby byla při všech činnostech zajištěna optimální péče.
Vychovatelky mají zájem o svůj odborný růst, soustavně se vzdělávají.
Pro děti, které vyžadují specifický pedagogický přístup, přizpůsobujeme v jednom oddělení zájmové vzdělávání potřebám, které vyplývají z jejich zdravotního znevýhodnění. Do ŠD jsou začleňovány také děti se sociálně slabším rodinným zázemím nebo děti pocházející z jazykově odlišného prostředí. Dětem se speciálními vzdělávacími potřebami bude při jejich začleňování do volnočasových aktivit věnována průběžná zvláštní pozornost podle charakteru jejich znevýhodnění.
Pro rozvoj talentovaných dětí nabízí ŠD další doplňkové aktivity v oblastech jejich zájmu.
Režim dne je pro všechna oddělení společný. Jeho uspořádání dává možnost pružně reagovat na individuální potřeby aktivit i odpočinku u jednotlivých dětí.
Provozní doba:
Ranní družina – nabídnutí činností, zájmové hry, pohybové chvilky, příprava pomůcek na odpolední činnosti, hygiena.
Odpolední družina – 11.40 – 13.00 hod. – oběd, relaxační činnosti, klidové činnosti, duševní hygiena. 13.00 – 14.00 hod. – zájmová činnost, pobyt venku, pohybové chvilky, zájmové hry, duševní hygiena. 14.00 – 15.00 hod. – dokončování řízené činnosti, individuální hry dětí, duševní hygiena. 15.00 – 16.00 hod. – příprava na vyučování, didaktické hry, klidové činnosti, četba.
Po ukončení poslední vyučovací hodiny odvádí třídní učitel/ka děti do školní jídelny a děti přihlášené do školní družiny odcházejí po obědě s vychovatelkou. Vychovatelka propouští děti domů a do zájmových útvarů průběžně podle zápisového lístku nebo individuálně podle potřeby rodičů.
Do školní družiny jsou přijímány děti ve věku od 6 do 11 let, pokud jsou žáky naší školy.
Přihlášku provádějí zákonní zástupci formou vyplnění zápisového lístku. Odhlašování dětí v průběhu roku se děje písemnou formou na žádosti zákonného zástupce.
Činnost školní družiny je úzce propojena se základním vzděláváním žáků. Vychovatelé jsou seznámeni s cíli školního vzdělávacího programu základního vzdělávání. Spolupráce mezi vychovateli a pedagogy je naplňována především formou společných školních projektů.
Vycházejí z pojetí a obecných cílů vzdělávání, navazují na výchovu v rodině, v předškolním zařízení a především na cíle stanovené v ŠVP Zelená pro školu ZŠ Hradecká.
Úkolem zájmového vzdělávání v ŠD je rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný růst a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat jej k dalšímu poznávání a učení, utvářet jeho vědomí národní a státní příslušnosti, ale i k respektu k jiné etnické, kulturní a náboženské skupině, učit dítě žít ve společnosti ostatních, pochopit princip rovnosti žen a mužů.
Činnost ŠD ústí v získávání určitých kompetencí (dovedností, schopností, vědomostí, postojů).